Információk, érdekességek

Az iskolai siker pillérei - figyelem

2024. október 25.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Csak az tudja figyelmét tudatosan hosszabb időn át a tanítóra, vagy egy adott dologra irányítani, aki képes szándékosan koncentrálni. Ki tudja zárni a külvilágból érkező “felesleges" ingereket. Nem tereli el őket a külvilág zaja, vagy a szépen feldíszített tanterem.  

Aki képes erre, az nagy előnyben van, hiszen ha odafigyel, akkor a látottak, elhangzottak legnagyobb részére emlékszik, s délután sokkal kevesebb energiába kerül számára a leckeírás, tanulás. Ekkor már csak fel kell elevenítenie a nap közben történt, hallott, átélt eseményeket, s nem teljesen újdonságként megtanulni.
Ezzel sok időt nyer, és nem okoz számára nehézséget a tanulás.

A figyelem is több érzékszerven keresztül működik. Van, akinek a vizuális figyelme, van akinek az auditív figyelme jobb. Jó, ha megfigyeljük gyermekünknél melyik erősebb, hiszen akkor tanulásnál is ennek segítségével tud könnyebben boldogulni.

Milyen jelekből következtethetünk?

A vizuális típusú gyerekek:
Legkönnyebben a látott dolgokat jegyzik meg. Segíti őket, ha van valamilyen kép, ábra a könyvben, melyről eszükbe jut a tananyag. Segítheti őket a szövegkiemelő filc, rajzok a lap szélén. Könnyebben felelnek, ha előtte rápillanthatnak a könyvre, hiszen szinte látják maguk előtt, ami ott szerepel.

Javasolhatjuk, hogy ők maguk is készítsenek rajzot, nagyobbak ábrát (gondolattérképet) arról, amit tanulnak. Használjanak színes ceruzákat, készítsenek tanulókártyákat, és javasoljuk számukra, hogy feleléskor próbálják felidézni a könyvlapot, ahol a lecke szerepel.

Az auditív típusú gyerekek:
A hallott dolgokat jegyzik meg könnyebben. Sokszor ők is sokat beszélnek, mert hangosan gondolkodnak. Szinte beszéd közben értik meg, a dolgokat, ezért hosszasan “filozofálnak”.
Szeretik a zenét, könnyen felidéznek szövegeket, beszélgetéseket. Ha érdekesen meséli el a tanító a leckét, sok-sok példával, akkor az számukra könnyen felidézhető, hiszen sokszor szóról-szóra idéznek bizonyos szófordulatokat.

Ezek a gyerekek tanuljanak hangosan, mondják fel maguknak, vagy nekünk az anyagot. Egymástól is szívesen tanulnak, ezért az ő számukra kifejezetten előnyös a kiscsoportos foglalkozás. Ahol közösen dolgozzák fel, beszélik meg a tananyagot.

Motoros (mozgásos) típusúak:
Mozgáson, keresztül tanulnak könnyen. Tanulás közben is gyakran mozognak, nem egy helyben ülnek. Azzal segíthetjük őket, ha nem korlátozzuk őket abban, hogy tanulás közben mozogjanak, fel-le mászkáljanak, doboljanak. Ülhetnek nagylabdán, ami szinte folyamatosan mozog alattuk, ezzel kielégíti a mozgásos vágyukat amellett, hogy mégis egy helyben maradnak.

A taktilis gyerekek:
Érintésen, tárgyakkal való manipuláción keresztül jegyeznek meg könnyen dolgokat. Ők azok, akik szeretik kipróbálni, kézbe venni, amiről tanulnak, Szeretnek kézművesekedni, babrálni.

Ha eddig nem értettük gyermekünk viselkedést, vagy nem figyeltük meg tudatosan, akkor érdemes erre egy kis figyelmet szánni, hiszen akkor abban a formában tudjuk támogatni, ahogy számára leghatékonyabb. Akkor már nem vesszük rosszalkodásnak, figyelemproblémának, ha tanulás közben lábával dobol, esetleg fel-le sétál.

Farkas Eszter
TSMT-terapeuta
ÜgyesGyerek Központ

forrás: Harmonet.hu