


Információk, érdekességek
Első nap az óvodában – Az a bizonyos fájdalmas elszakadás
2016. szeptember 13.
A tanévkezdés idején arra keressük a választ, hogy lehet-e zökkenőmentes az óvodához szoktatás, valamint rávilágítunk arra is, miszerint a változás nem csak a gyerekben, hanem a felnőttben is nagy változást, akár érzelmi zűrzavart tud okozni.
Minden szülő számára nagy kérdés, hogy saját gyereke hogyan fogja megélni azt az első napot, amit mi pszichológusok mérföldkőnek nevezünk. A szó önmagában változásra utal, amit minden ember, legyen az felnőtt, másképpen él meg. A leendő kis óvodások is eltérő módon és más-más stratégiát fognak alkalmazni, hogy a szülőtől való leválás okozta feszültséget oldják.
A leválás egy folyamat, ami nem akkor kezdődik el, amikor a gyerek óvodába kerül. Fokozatosan megtanulja a gyerek, hogy az anyával való szeretetteljes kapcsolat akkor is fennmarad, ha az anya nincs ott fizikailag. Ehhez természetesen értelmi fejlődés is szükséges és az a feltétel nélküli pozitív elfogadás, ami a gyerek érzelmi fejlődését alakítja. Az első nap tehát sok szülő számára lutrinak tűnik, mert nem tudják egyértelműen bejósolni az esemény kimenetelét. Itt jegyzem meg, hogy ez tévhit, hiszen a gyerek 3 éves koráig többször került már olyan szituációba, ahol az anya nem volt jelen, amikor az anya távol volt gyermekétől. Bizony ezek a szeparációk jól tudják jelezni a gyermek várható magatartását, érzelmi reakcióját.
Az óvodához szoktatás pszichológiai háttere
A gyerek saját egyéniségét kezdi kialakítani ebben a korban, vagyis ebből a szempontból nem véletlen, hogy a legtöbb kultúrában a 3 éves kor az, amikor a gyermek fizikailag is távol kerül a szülőtől. Az óvoda, tehát egy szocializációs közeg, ami fontos és elengedhetetlen ingereket közvetít. Érdemes kihasználni az intézmény adta lehetőségeket, ami egyértelműen a kicsik kognitív fejlődésüket szolgálja. Egyre hatékonyabban fejezik ki magukat, ami azt szolgálja, hogy megerősödjön az „éntudatuk”. Ez azt jelenti, hogy megéli magát külön kis entitásnak, megéli, hogy neki is vannak igényei, neki is vannak, akár eltérő akarata, mint a szülőnek.
Milyenek a szeptemberi gyerekek?
2016. szeptember 12.
Minden egyes hónap szülöttei sajátos készségekkel és feladatokkal jöttek a világra. Mi jellemzi a szeptemberi születésű embereket? Milyen volt a gyerekkoruk, milyen tulajdonságok jellemzőek rájuk általában?
Az év 9. hónapjában született Szüzek kritikusak, tökéletességmániásak és nagyon érzékenyek, sértődősek. A Mérleg jegyűek is érzékenyebbek, bizonytalanabbak októberi társaiknál.
Már sokszor a megszületés se könnyű számukra, gyakori a születési trauma. Sokuknál a görnyedt tartás árulkodik erről. Sajátságos belső világuk van, ahova gyakran el is menekülnek a szülői elnyomás elől. Sok bennük az elfojtás. Engedelmes, jó gyerekek, mindenkinek, de főleg a szülőknek akarnak megfelelni.
Elfojtják a dühüket, palástolják, kontrollálják érzéseiket, ezzel magyarázhatók sokszor érthetetelennek tűnő felnőttkori dühkitöréseik. Passzívítás, tehetetlenség jellemzi őket- a cselekvést mástól várják el – hajlamosak rá, hogy inkább fejben játsszák le az eseményeket. Félnek megmutatni magukat - hátha tragédia lesz belőle. Sajátságos lelkiviláguk van, túlzott érzékenységgel fűszerezve.
Beszoktatás - a kiegyensúlyozott közösségbe járás pozitív megalapozása
2016. szeptember 12.
A szeptember elérkezésével nem csak az iskolásokra vár egy újabb kihívásokkal és feladatokkal teli tanév, hanem rengeteg, eddig otthon lévő, mindennapjait a család védelmező, - és szerető körében töltő nagybaba is új útra indul, új közösségbe kerül. A bölcsődei, óvodai évkezdés és beszoktatás gondolata éppúgy vált ki izgalmakkal teli várakozást, fogalmaz meg rengeteg kérdést, mint ahogy sok esetben társít magához szorongást, esetleg félelmet az újtól az ismeretlentől, gyermekben és szülőben egyaránt.
A gyermekek egyéniségére, lelki, - valamint érzelmi világuk egyediségére odafigyelve felépíthetünk egy olyan élményszerű beszoktatási folyamatot, melynek segítségével megalapozhatjuk a vidám és kiegyensúlyozott bölcsődei, - vagy óvodai éveket.
Ha bölcsit kezdünk, és gyermekünk még pici, fontos, hogy először magunkban tisztázzuk, hogy miért döntöttünk a közösségbe szoktatás mellett. Akár amiatt választottuk ezt a lehetőséget, mert vissza kell mennünk dolgozni, akár amiatt, mert vissza szeretnénk menni a felnőtt környezetbe, vagy amiatt, hogy gyermekünk szocializálódjon és a saját korosztályával töltse ideje nagyobb részét, mindenképpen gondoljuk végig újra döntésünk okait, és elemezzük azoknak a családi életünkre kiható hosszú távú pozitívumait. Ezáltal elkerülhetjük a későbbi önmarcangolást, és lelkiismeret-furdalást.
„Okosító vitamint szeretnék venni a gyereknek!” – a gyógyszerész válaszol
2016. szeptember 10.
Vége a nyárnak, kezdődik az iskola. Sokszor hallom ilyenkor ezt a mondatot édesanyák szájából: „Okosító vitamint szeretnék venni a gyereknek”…
- A 8 éves kisfiamnak keresek olyan vitamint, amitől jobban menne neki a tanulás.
Kifejezetten okosító vitaminok nem léteznek, vannak viszont olyan ásványi anyagok, táplálékösszetevők, vitaminok, amelyek segíthetnek abban, hogy a gyermek teljesítménye jobb legyen.
- Ez tökéletes lenne nekünk! Mennyi idő után várható ezeknek a „csodaszereknek” a hatása?
Nem úgy kell elképzelnie, hogy napi egy tablettától vagy pár kiskanálnyi kanalastól napokon vagy heteken belül csodákra lesz képes a gyermeke. Ezeknek a készítményeknek a hatása általában akkor érvényesül, ha valamiből hiányállapota volt a gyermeknek, és a miatt nem tudta az agya az optimális teljesítményt nyújtani. Például a vashiányos gyermekeknél a vaspótlás javíthat az iskolai teljesítményem. Ha viszont nem volt vashiányos a gyermek, akkor a plusz vasbevitel nem fogja felturbózni a teljesítményét.
Azt tudom mondani, amit a gyermekorvosok nagy része is ajánl, hogy lehetőleg a változatos, kiegyensúlyozott táplálkozással kell a gyermek megfelelő vitamin-és nyomelembevitelére törekedni. Ebben az esetben ritkán alakul ki hiányállapot.
Becsengettek - Az idén is lesz az iskolagyümölcs és -zöldségprogram
2016. szeptember 09.
Az idén is lesz iskolagyümölcs és -zöldségprogram annak érdekében, hogy az iskolások egészséges friss gyümölcshöz és zöldséghez jussanak a most kezdődő tanévben - mondta a földművelésügyi miniszter csütörtökön az M1 aktuális csatorna reggeli hírfolyamában.
Fazekas Sándor felidézte: a program 2010-ben kezdődött a mindennapos testnevelésórák bevezetésével egy időben. Több mint félmillió gyerek jut friss zöldséghez és gyümölcshöz, almát, körtét, szilvát, paradicsomot, paprikát, sárgarépát és gyümölcsleveket kapnak.
Fazekas Sándor hangsúlyozta, fontos, hogy a gyerekek már iskolás korban elsajátítsák az egészséges táplálkozási szokásokat.
A miniszter fontosnak nevezte az unió közös agrárpolitikájának jövőjéről a franciaországi Chambord-ban csütörtökön kezdődő tanácskozást. Hangsúlyozta, magyar érdek, hogy a gazdák támogatása a mostani szinten fennmaradjon, és versenyképesen termelhessenek. Emellett Magyarország elkötelezett a GMO-mentes és vegyszermentes természetes élelmiszerek előállítása mellett. Megjegyezte: az unió agrártámogatási rendszer végső soron a fogyasztókat segíti, hogy a piacokon olcsóbban vásárolhassanak.
További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...181182183...294